سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابزار هدایت به بالای صفحه

« علیٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِیماناً : حضرت علی علیه‌السّلام اوّلین کسی است که ایمان آورد. امیر المومنین علی علیه السلام: نماز دژ محکم خداوند رحمان و وسیله راندن شیطان است»
 
درباره ما
موضوعات
آخرین مطالب
دوستان
آمار وبلاگ
 
احکام و استفتائات
چند رسانه ای
پایگاههای مرتبط
صفحات اختصاصی
 

Smiley faceزندگی مشترک علی علیه السلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام در خانه ای ساده اما پر از نور و مهر آغاز شد تا به ما یاد بدهند که مسکن مجلل و پر زرق و برق خوشبختی نمی آورد بلکه یاد خداست که به زندگی صفا و صمیمت می بخشد.یکی از مهم ترین رخدادهای مهم و خاطره انگیز که در زندگی هر انسانی به وقوع می پیوند ازدواج و پیوند زناشویی است. هر فردی سعی می کند این مهم ترین اتفاق زندگی خویش ر ا با بهترین فردی که منطبق با معیارهای مدنظرش است، آغاز نماید. معیار های انسان ها با توجه به سبک زندگی و عقایدی که دارند با همدیگر متفاوت است.


معیارهای انسانی که از منظر دین به زندگی در دنیا نگاه می کند با معیار های فردی که زندگی در این دنیا مادّی را غایت و هدف خود می داند بسیار تفاوت دارد. انسان متدیّن سعی می کند تمام مراحل زندگی خویش را بر اساس دین خویش تنظیم نماید و از آنچه مانع رسیدن او به سعادت دنیوی و اخروی می گردد، پرهیز نماید و ازدواج صحیح و به موقع را راهی می داند که او را به کمال و سعادت هر دو جهان رهنمون می نماید. بنابراین صفاتی همچون تدّین، صداقت، امین بودن و برتری زیبایی سیرت بر صورت را ملاک انتخاب یار زندگی خویش بر می شمرد.
ولیکن انسانی که نگاهش به دین به عنوان یک برنامه جامع برای زندگی نیست، و منتهای آمال و آرزوهایش رسیدن به زرق و برق دنیا است، انتظارش از ازدواج این است که او را سریعتر و راحتر به آرزوهای پست دنیایی برساند و مسائل دینی برای او ارزشی ندارد. لذا معیارهایی همچون ثروت، مقام های دنیایی و زیبایی صورت را در انتخاب همسر بر می گزیند.
یکی از فرهنگ های ناب اسلامی که در نظام جمهوری اسلامی پیوسته به آن اشاره می شود و مقام معظم رهبری نیز بر آن بسیار تأکید می نماید، ترویج فرهنگ ازدواج آسان است که این فرهنگ نیز از بیان زیبای پیامبر نشأت گرفته شده که می فرمایند: بهترین ازدواج ها آن است که آسانتر انجام بگیرد.
جوانان می توانند با تحقیق و مطالعه درباره زندگی حضرت فاطمه علیهاالسلام و حضرت علی علیه السلام و نحوه ازدواج آنها(چگونگی خواستگاری، میزان مهریه، نحوه برگزاری مراسم عقد و عروسی)، با نمود عملی یک ازدواج آسان و معیارهای انتخاب صحیح همسر آشنا شده و با الگو قرار دادن زندگی مشترک ایشان، زندگی پایدار و همراه با سعادت و خرسندی را برای خویش رقم بزنند.
زندگی مشترک علی علیه السلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام در خانه ای ساده اما پر از نور و مهر آغاز شد تا به ما یاد بدهند که مسکن مجلل و پر زرق و برق خوشبختی نمی آورد بلکه یاد خداست که به زندگی صفا و صمیمت می بخشد. حضرت زهرا علیهاالسلام راز دار علی علیه السلام بود و علی علیه السلام پناهگاه فاطمه علیهاالسلام؛ امیرالمومنین درباره زندگی مشترکش فرمود: «سوگند به خدا، هیچ گاه او را خشمگین و مجبور به کاری نکردم تا آن زمان که خداوند روح او را به سوی خود قبض کرد، و او نیز هیچ گاه مرا ناراحت نکرد و از من نافرمانی ننمود، و من هر زمان به او نگاه می کردم همه ی اندوه ها و رنج هایم برطرف می شد».
فاطمه زهرا علیهاالسلام و همسر بزرگوارش، زندگی را در خانه ای گِلی آغاز کردند تا به ما بیاموزند که می توان در خانه ای گلی زندگی کرد ولی بهترین فرزندان را در این خانه پرورش داد. حضرت امام خمینی رحمه الله با اشاره به این مطلب می فرماید: «یک کوخ چهار ـ پنج نفری در صدر اسلام داشته ایم و آن، کوخ فاطمه زهرا است. برکات این کوخ چند نفری آن قدر زیاد است که عالم را از نورانیت پر کرده است. کوخ نشینان این کوخ محقر، در مراتب معنوی آن قدر بالا بودند که دست ملکوتی ها هم به آنها نمی رسد. جنبه های تربیتی این کوخ، آن قدر والا بوده است که همه برکات در بلاد مسلمین، خصوصا در مثل بلاد ما، همه از برکات آنهاست».
مقام معظم رهبری نیز در تحلیلی زیبا، از نقش حضرت زهرا در فعالیت های تأثیرگذار همسرش چنین یاد می کنند: «در طول ده سالی که پیامبر در مدینه بود، حدود نه سال، جنگ های کوچک و بزرگی ذکر کرده اند (حدود شصت جنگ اتفاق افتاده)، در اغلب آنها امیرالمؤمنین هم بوده است. حالا شما ببینید، او (حضرت زهرا علیهاالسلام )خانمی است که در خانه نشسته و شوهرش مرتب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ می ماند… از لحاظ زندگی هم وضع رو به راهی ندارند… در حالی که دخترِ رهبر است، دختر پیامبر است، یک نوع احساس مسئولیت هم می کند. ببینید انسان چه روحیه قوی ای باید داشته باشد تا بتواند این شوهر را تجهیز کند، دل او را از وسوسه اهل و عیال و گرفتاری های زندگی خالی کند، به او گرمی بدهد، بچه ها را به آن خوبی تربیت کند… فاطمه زهرا علیهاالسلام این گونه خانه داری، شوهرداری و کدبانویی کردند و این طور محور زندگی فامیل ماندگار در تاریخ قرار گرفتند».
منبع :
صاحب نیوز به نقل از خبرماه، مهدی ملکیان



:: برچسب‌ها: امیرالمومنین (ع) معیار زندگی و محور وحدت
ن : لیلا مهریان
ت : سه شنبه 94/6/31
 
دانستنیها
آیا می دانید
وب های مفید
بایگانی وبلاگ
پخش زنده
اوقات شرعی
اخبار روز