سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابزار هدایت به بالای صفحه

« علیٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِیماناً : حضرت علی علیه‌السّلام اوّلین کسی است که ایمان آورد. امیر المومنین علی علیه السلام: نماز دژ محکم خداوند رحمان و وسیله راندن شیطان است»
 
درباره ما
موضوعات
آخرین مطالب
دوستان
آمار وبلاگ
 
احکام و استفتائات
چند رسانه ای
پایگاههای مرتبط
صفحات اختصاصی
 

Smiley face

اهمیت و عظمت واقعه عظیم و تاریخی غدیرخم از نظر قرآن و روایات

واقعه عظیم و تاریخی غدیرخم، یکی از پر اهمیت ترین و عظیم ترین حوادث تاریخ اسلام است که به ان باید بیشتر پرداخت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الیوم، بی شک واقعه جاویدان غدیر خم که به نصب ولایت مولای متقیان و امیر عارفان حضرت علی ابن ابی طالب (ع) انجامید، تاثیر گذارترین حادثه صدر اسلام پس از بعثت نبی مکرم اسلام(ص) محسوب می شود. قرآن کریم از عید غدیر خم به عنوان اتمام نعمت الهی بر بندگان و مای? ناامیدی کافران از نفوذ در ارکان رکنی اسلام یاد کرده و پیامبر اکرم(ص) نیز با معرفی امیر المومنین علی (ع) به عنوان جانشین بلافصل خود بر رسالت ماندگار خویش خاتمیت بخشیده است. اهمیت غدیر و ولایت که باعث صدور آن همه روایات شده که اگر کسی بین رکن و مقام عمری را به عبادت بگذراند و علوی نباشد مقبول نیست، هم ریشه قرآنی دارد و هم ریشه حدیث نبوی ریش? قرآنیش این است که خداوند متعال خطاب به رسول گرامی اسلام فرمود: و ان لم تفعل فما بلغت رسالته «مائده/67» اگر این کاررا نکنی، کاری در حوزه رسالت نکرده ای. یعنی رسالت منهای ولایت عبارت است از رسالت منهای رسالت. و ریشه حدیث نبوی این مطلب آن است که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) قبل از ایراد آن خطبه معروف و نصب وجود مبارک حضرت امیر (ع) فرمود: انی مسئول و انکم مسئولون یعنی: من مسئولم ابلاغ کنم و شما مسئولید بپذیرید.



این عبارت به آیه 6 سوره اعراف اشاره دارد که خداوند فرمود: ولسنألن الذین اُرسل الیهم و لنسألن المرسلین. غدیر از دیدگاه قرآن کریم:
خداوند متعال در آیات 3و67 سوره مبارکه مائده چهار وصف عظیم را برای غدیر ذکر کرده است.
تحلیل معنایی آن گستر? دین شناسی، پیامبر شناسی، دشمن شناسی، سنت شناسی، امام شناسی و امت شناسی را در بر می گیرد.
اوصاف چهارگانه غدیر در قرآن عبارتند از :
1- الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون.
امروز کافران از دست درازی به دین شما ناامید شده اند، بنابراین از آنها نترسید و از من بترسید
2- الیوم اکملت لکم دینکم
امروز دین شما را به حد کمال رسانیدم.
3- و اتمت علیکم نعمتی
نعمتم را بر شما تمام گردانیدم.
4- و رضیت لکم الاسلام
و خرسند شدم که اسلام آئین شما باشد.
غدیر، عید بزرگ خداوند متعال است، عید بزرگ پیامبر و عید ولایت است. غدیر، با عظمت ترین عید و بهترین روز سال و روز درود و برائت و روز وتولّی و تبّری است.
غدیر، سند فضیلت حضرت علی(ع) است بر تمام صحابه یاران پیامبر اسلام(ص)
بنیان گذار عزیز و بزرگوار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) در باره غدیر چنین فرمود:
زنده نگهداشتن غدیر نه به این است که چراغانی گردد و قصه خوانی و مداحی شود. اینها خوب است اما مسأله این نیست، مسأله این است که به ما یاد دهد که چطور باید از ولایت تبعیت کنیم.
ولایتی که در حدیث غدیر است به معنای حکومت است نه به معنای مقام معنوی.
مقام معظم رهبری حضرت آیت الهد العظمی امام خامنه ای (مد ظله) پیرامون مسأله غدیر چنین فرمودند :
اهمیت عید سعید غدیر به عنوان برترین عیدها به این دلیل است که متضمن ولایت الله و جود مقدس و شخصیت ممتاز امیر مومنان حضرت علی (ع) در قلمرو نفس انسانی و جامعه بشری به عنوان امام و پیشوا برترین الگو و نمونه است.
حدیث غدیر که از قطعی ترین احادیث پیامبر (ص) به شمار می آید از حیث دلالت و سند قابل مناقشه نیست و از احادیث متواتر است و دلیل تواتر آن اینست که، این واقعه بزرگ و مهم در پیش چشم هزاران نفر(120هزار نفر) اتفاق افتاده است.در کتاب ارزشمند و گران سنگ غدیر آمده است که حدیث غدیر را 110نفر از صحابه و 84نفر از تابعین و 360نفر از علماء و روایان طی قرن ها نقل کرده اند. علاوه بر آن دانشمندانی چون «طبری» و «ابن عقده» هر کدام در کتاب مستقلی این موضوع مهم را تالیف کرده اند.
در هیجده ذی الحجه سال دهم هجرت (حجه الوداع، حجه البلاغ) به دستور الهی، آخرین سفر پیامبر اکرم(ص) به مکه برای تعلیم حج و اعلام ولایت ائمه (ع) آغاز شد. در این سفر بیش از صد و بیست هزار نفر آن حضرت را همراهی می کردند که در شرایط آن زمان سابقه نداشت. بلافاصله پس از پایان مراسم حج، اعلام شد همه حجاج از مکه خارج شوند و برای برنامه ای مهم در غدیر خم، که کمی قبل از محل جدا شدن کاروان ها بود حضور یابند.
سه روز پس از پایان مراسم حج ، سیل جمعیت به سوی غدیر حرکت کردند. با رسیدن به محل موعود زمان توقف از سوی پیامبر (ص) صادر شد و مرکب ها از حرکت ایستادند و مردم پیاده شدند و هر کس جایی برای توقف سه روزه خود آماده کرد.
به دستور پیامبر (ص) سلمان، ابوذر، مقداد، عمار مکانی را زیر چند درخت کهنسال آماده کردند و روی درختان پارچه برای سایبان قرار دادند .
در زیر سایبان منبری به بلندای قامت پیامبر(ص) از سنگ ها و روانداز شتران ساختند به طوری که حضرت هنگام خطبه بر همه مردم مشرف باشند.
هنگام ظهر پس از ادای نماز جماعت ، پیامبر(ص) بر فراز منبر ایستادند و امیر المومنین(ع) را فر خواندند تا بر فراز منبر در سمت راست حضرت بایستد قبل از شروع خطبه امیر المومنین بر فراز منبر یک پله پائین تر در طرف راست پیامبر(ص) ایستاده بودند. با در نظر گرفتن این شکل خاص از منبر و سخنرانی که دو نفر بر فراز منبر در حالت قیام دیده می شوند و بیش از صد و بیست هزار نفر این منظره بدیع را می نگرند. به استقبال سخنان حضرت خواهیم رفت.
پس از اینکه مراسم عظیم و مجموعه فراموش نشدنی «واقعه غدیر» در تاریخ اسلام شکل گرفت سخنرانی تاریخی پیامبر(ص) در غدیر حدود یک ساعت طول کشید و در یازده بخش ایراد گردید
1? حضرت در اولین بخش سخن: به حمد و ثنای الهی پرداخت و صفات قدرت و رحمت حق تعالی را ذکر فرمودند و بعد از آن به بندگی خود در مقابل ذات الهی شهادت دادند.
2? در بخش دوم، سخن را متوجه مطلب اصلی نمودند و تصریح کردند که باید فرمان مهمی درباره علی بن ابی طالب(ع) ابلاغ کنم و اگر این پیام رانرسانم رسالت الهی را نرسانده ام و ترس از عذاب او دارم.
3? در سومین بخش
امامت دوازده امام بعد از خود تا آخرین روز دنیا را اعلام فرمودند تا همه طمع ها یکباره قطع شود و از نکات مهم سخنرانی حضرت، اشاره به عمومیت ولایت آنان بر همه انسانها در اول زمان ها و در همه مکان هاو نفوذ کلی شان در جمیه انمور بود و نیابت تام ائمه (ع) را از خدا و رسول در حلال و حرام و همه امور اعلام فرمودند.
4? در بخش چهارم
پیامبر با بلند کردن و معرفی امیر المومنین فرمودند: من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله
5? در بخش پنجم
صریحاً فرمودند : هر کس از ولایت ائمه سرباز زند اعمال نیکش سقوط می کند و در جهنم خواهد بود. بعد از آن شمه ای از فضایل حضرت علی(ع) را بیان کردند.
6? در بخش ششم
با تلاوت آیات عذاب و لعن از قرآن، غضب الهی بر دشمنان اهل بیت را نمودار کردند و فرمودند : منظور از این آیات عده ای از اصحاب من هستند که مامور به چشم پوشی از آنان هستم. و فرمودند من از همه آنان بیزارم.
7? در بخش هفتم حضرت تکیه سخن را بر اثرات ولایت و بحث اهل بیت قرار دادند و فرمودند اصحاب صراط مستقیم در سوره حمد شیعیان اهل بیت هستند.
8? در بخش هشتم: مطالبی اساسی درباره حضرت بقیه الاعظم حجت بن الحسن المهدی(عج) فرمودند و به اوصاف و شئونات خاص حضرتش اشاره کردند و آینده پر از عدل و داد بدست امام زمان (ع) را به جهانیان مژده دادند.
9? در بخش نهم: پس از اتمام خطبه مردم را به بیعت خود و علی(ع) دعوت کردند و فرمودند این بیعت به امر خداوند متعال است.
10? در بخش دهم : حضرت درباره احکام الهی سخن گفتند که مقصود بیان چند پایه ی مهم عقیدتی بود. از جمله اینکه فرمودند: چون بیان همه حلال ها و حرام ها توسط من امکان ندارد، با بیعتی که از شما در باره ائمه می گیرم حلال و حرام را تا روز قیامت بیان کردم . زیرا علم و عمل آنان حجت است. دیگر اینکه بالاترین امر معروف و نهی از منکر ، تبلیغ پیام غدیر درباره امامان (ع) و امر به اطاعت از ایشان و نهی از مخالفتشان است.
11? در بخش یازدهم بیعت لسانی انجام شد و حضرت بیعت از زبان ها را مطرحت کردند و مطالبی را که مردم به آن اقرار می کردند تعیین فرمودند. که خلاصه آن اطاعت از دوازده امام (ع) و عهد و پیمان بر عدم تغییر و تبدیل و بر رساندن پیام غدیر به نسل های آینده و غایبان از غدیر بود.
کلمات آخر پیامبر دعا برای اقرار کنندگان به سخنانش و نفرین بر منکرین اوامر آن حضرت بود و با حمد خداوند خطاب? حضرت پایان یافت.
مهمترین مقاصد حضرت در خطب? غدیر را می توان در موارد زیر خلاصه کرد.
1? نتیجه گیری از زحمات23ساله رسالت با تعیین ادامه دهندگان این راه.
2? حفظ دائمی اسلام با جانشینانی که از عهد? این مهم برآیند.
3? اقدام رسمی برای تعیین خلیفه که از نظر قوانین ملل سندیت دارد.
4? ترسیم خط مشی آیند? مسلمین تا آخر دنیا با تعیین مولای متقیان و ائمه معصومین(ع)
5? اتمام حجت بر مخالفان اسلام اعم از مقصرین و معاندین.
این اهداف بلند در سای? شرایطی انجام شد که شایست? ابدیت غدیر بود و آن را بعنوان یک واقعه استثنایی درآورد.
پس از اتمام خطب? پیامبر در طول سه روز توقف بیعت عمومی انجام گرفت و آن روز ما بعنوان «ایام الولایه» در صفحات تاریخ نقش بست. واقعه غدیر جایگاه خاصی در اعتقادات مسلمانان پیدا کرد که در تاریخ اسلام فراموش شدنی نیست.
غدیر روز عهد و پیمان، ترسیم و یاد آوری حیات طیبه و حلقه وصل دو اصل مهم نبوت وامامت است . غدیر احیاء تفکر عدم تفکیک دین از سیاست و روز رسوایی دشمنان اسلام است. غدیر تجلی عظمت حضرت علی(ع) و پشتیبان محکمی برای ولایت فقیه است
غدیر، آزمون بزرگ ولایتمندی و روز شادمانی و عبادت برای پیروان ولایت و روز نا امیدی و شکست برای دشمنان اسلام است.
سازمان اردویی راهیان نور و گردشگردی بسیج مستضعفین بمنظور گسترش فرهنگ غدیر و احیاء ارزشهای اسلامی، با همکاری و با حمایت و پشتیبانی علماء و فضلاء و مراجع معظم تقلید، بنیاد نهج البلاغه در سال 89 برای اولین بار اقدام به بازسازی واقعه غدیر در استان قم نمود که بحمداله از لحاظ کیفی و کمی با استقبال بسیار خوب اقشار مختلف روبرو شد این امر سبب شد که نواحی سپاههای استانی در سایر نقاط کشور نیز حرکت ارزشمند بارسازی واقعه غدیر را بعنوان بهترین اولویت های کاری خود بدانند و در سال 90 هفتاد و سه ناحیه از سراسر کشور همایش غدیر را در استانها اجرا نمودند و در امسال هم (سال 91) مقرر شده با تلاش مضاعف عاشقان ولایت، در یکصد نقطه از کشور به امر مهم بازسازی واقعه غدیر بپردازند.
نکت? حائز اهمیت این است که امت اسلامی و ولایتمدار غدیر را مانند عاشورا از خود می دانند و با تاسی و پیروی از امام خمینی(ره) و شهداء عزیز انقلاب دفاع مقدس، مطالبات پیامبر(ص) در غدیر را دنبال می کنند و در راه گسترش فرهنگ شیعی افزایش بصیرت و آگاهی اقشار مختلف نسل جوان تلاش و همت وافری را می نمایند.
به امید روزی که با امامت مولا و مقتدایمان مقام معظم رهبری حضرت آیت آلهن العظمی خامنه ای (مدظله) در کنار صاحب غدیر، غدیر را جشن بگیریم و داستان آن روزهای شیرین را از دو لب مبارک آن حضرت بشنویم. انشاء الله



ن : لیلا مهریان
ت : سه شنبه 94/7/7
 
دانستنیها
آیا می دانید
وب های مفید
بایگانی وبلاگ
پخش زنده
اوقات شرعی
اخبار روز