سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابزار هدایت به بالای صفحه

« علیٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِیماناً : حضرت علی علیه‌السّلام اوّلین کسی است که ایمان آورد. امیر المومنین علی علیه السلام: نماز دژ محکم خداوند رحمان و وسیله راندن شیطان است»
 
درباره ما
موضوعات
آخرین مطالب
دوستان
آمار وبلاگ
 
احکام و استفتائات
چند رسانه ای
پایگاههای مرتبط
صفحات اختصاصی
 

Smiley faceای اهل ایمان، خدا و رسول و اولی الامر را اطاعت کنید.


" یا ایهاالذین آمنو اطیعوالله و اطیعو الرسول و اولی الامرمنکم"

 

پیام غدیر این است که حکومت در جهان‌بینی اسلامی یک موضوع دینی و یک امر معنوی و اسلامی است و اگر دقت کنیم تصدیق می‌کنیم که همین گونه هم باید باشد. یکی از پیام‌های غدیر این است که حکومت باید با صالحان باشد اسلام به مسلمانان تکلیف می‌کند که مراقب باشند رهبری جامعه خود را به دست چه کسی می‌سپارند، چرا که در تفکر اسلامی فرد در جامعه اثر می‌گذارد و جامعه هم بر فرد تاثیرگذار است. یک فرد تربیت‌شده و معنوی می‌تواند یک جامعه را متحول کند، اما این جامعه متحول شده به نوبه خود بستر می‌شود برای رشد هزاران متعالی درآینده. شیعه سالها است که از غم غدیر در جشن غدیر هم غصه دار است و حق علی (ع) را که حق همه مسلمین و حق همه بشریت در عالم بود در زیر پای هوس های شیطانی و دنیاخواهی عده ای له شده دید و در مسیر احقاق آن فاطمه (س) را اولین شهید راه ولایت و امامت قرار داد. فاطمه (س) اما نشان داد که در دفاع از حریم امامت چگونه باید عمل کرد و برای آن جانبازی نمود.

 


سخن گفتن از غدیر تکرار یک حادثه تاریخی نیست غدیر درس امروز ماست. غدیر همین امروز در دستور کار ما قرار دارد. میدان نبردی که ما با مخالفان انقلاب داریم، همین میدانی است که در پرتو مفهوم غدیر تفسیر می‌شود، ما انقلاب اسلامی را تجلی حقیقت غدیر می‌دانیم، امام(ره) آن روز که احساس تکلیف کرد درس و بحث حوزه را رها کرد، درس فقیه را زمین گذاشت، پرچم مبارزه را به دست گرفت، به زندان رفت، به تبعید رفت و نظریه ولایت فقیه را در درس‌های خود تبیین کرد و خود و جامعه را برای ایجاد حکومت اسلامی در ایران آماده کرد، امام راحل این درس را در مکتب پیامبر، در مکتب غدیر و در مکتب امامت آموخته بود، شهیدان ما و مردم ما هم که ندای امام(ره) را پاسخ داد، همین درس را در مکتب اسلام آموخته بودند. عید غدیر عید حکومت دینی و سیاست دینی است.

ترک کردن میدان و وانهادن مسئولیت بر شانه دیگری و بازی کردن با سیاست و سیاسی کاری کردن نمی تواند مشی عاقلانه و عادلانه ای برای احیای حق ولایت باشد و در این مسیر باید از جان گذشت و محسن را هم در این راه شهید نمود. خداوند می خواست با غدیر انسان را در مسیر علم و آگاهی نگهدارد و چراغ هایی را برای هدایت انسان ها قرار دهد تا از در غلطیدن به ورطه های خطرناک شکاکیت و سردرگمی در تشخیص حق و باطل و درماندن در شبهات و گم کردن مسیر تکلیف، حفظ شوند. در مجمع مهمی که روز 18 ذی الحجه سال دهم هجرت با حضور چند هزار حاجی برگزار شد، بنا بود تا مسئله مهم خلافت از سوی پیامبر اسلام مطرح شود و غدیر به عنوان مهم ترین عید مسلمین است و ما تاثیرگذارترین از آن چیزی نداریم. این روز سمبلی است که تا قیامت باید حکومت ها به هین شکل باشد و به طور کلی در جهان دو نوع حکومت غدیری (الهی) و غیر غدیری (غیر الهی) وجود دارد و در روز غدیر مسیرها مشخص شد و ما هم از همین مسیر پیروی می کنیم. حکومت اسلامی شامل دو جنبه مدیریتی و مبارزاتی است و در حضرت علی (ع) نهج البلاغه بسیار بر این دو جنبه و لزوم مبارزه با کفار، منافقان و دولت های مخالف اسلام و انقلاب تاکید کرده اند. بشریت برای نجات خویش چاره ای جز بازگشت ندارد و باید از کژراهه ای که در آن جولان داده و در مسیر مادیگرایی افتاده به سمت غدیر بازگشت نماید. تا زمانی که این غفلت بر بشریت حاکمیت داشته باشد، نتیجه ای جز حاکمیت کفر و نفاق و دو رویی و سیاست های مبتنی بر دروغ و تحمیل های صهیونیزم و لیبرال دموکراسی غرب در پیش رو نخواهد بود.

غدیرخم ،واقعه ای فراموش نشدنی و تثبیت شده در دل تاریخ، ماندگار برای همه عصرها و زمان ها و هدایت گر انسان های تشنه حقیقت زلال مکتب تشیع است. غدیر خم بزرگ ترین و جاودانه ترین و مشهورترین سندی است که امامت و ولایت حضرت علی(ع) را به عنوان دستگیره مستحکم نجات و یگانه راه فلاح و تداوم دهنده ولایت و رهبری پس از ختم رسالت پیامبر خدا(ص) به انسان ها معرفی می کند.محتوای غنی و رهایی بخش غدیرخم یعنی « امامت و ولایت و حکومت » آنگونه حائز اهمیت و دارای نقش حیاتی و محوری است که خداوند متعال به پیامبرش وحی می کند که جمعیت انبوه و کثیر مسلمانان را گرد آورده و این مهم را با تعیین جانشینی و خلافت امیرمؤمنان(ع) به آنان ابلاغ و انجام نیافتن این مأموریت را با ناتمام ماندن اهداف رسالت مساوی می داند.

ولایت و حکومت آنگونه دارای جایگاه و منزلت رفیع است که پس از پایان یافتن مراسم تاریخی این انتصاب الهی خداوند متعال توسط فرشته وحی اعلام می نماید که امروز دین شما را کامل کردم و نعمت را برشما تمام نمودم.باید دانست که نعمت بزرگ امامت و ولایت ائمه معصومین علیهم السلام با ارزش ترین گوهری است که خداوند به ما عنایت فرموده است و با تمسک به این حبل متین الهی و با تبعیت از این شجره طیبه است که می توان سعادت دنیا و آخرت را رقم زد.اصل امامت تنها اصلی است که هیچ یک از پیامبران نیاورده بودند و پیامبر اسلام این ارمغان را به دست آورد، اصل امامت را آنطور که باید و شاید فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم و مغفول واقع شده است.ما در جهان اسلام در مورد اصل امامت اختلاف نداریم، بلکه در مورد مصادیق امامت اختلاف داریم که اگر مساله امامت در جامعه به خوبی تبیین شود، هیچ عقل سلیمی نمی تواند وجود حضرت علی(ع) را نادیده بگیرد.


عید غدیرروز اکمال دین و اتمام نعمت های پروردگار و از اساسی ترین برنامه های پیامبر خدا(ص) برای دوام، عزت و شکوه اسلام و قرآن بود.پیام غدیر ولایت مداری و ولایت پذیری و تبعیت از ولایت مطلقه فقیه و دفاع از حریم ولایت و امامت در هر شرایطی است.بزرگداشت و تبیین عید غدیر تأثیر به سزایی در فکر، اعتقاد و گرایش جوانان نسبت به مسئله امامت و ولایت ائمه اطهار (ع) داشته و برگزاری هرچه باشکوه این گونه مراسم کمک شایانی به ولایت مداری اقشار جامعه می کند.

غدیر امروز یعنی اسلام ناب محمدی (ص) و سقیفه یعنی اسلام آمریکایی. پس بشر باید انتخاب کند یا اسلام ناب را یا ادامه سرگشتگی ها در مسیر اسلام آمریکایی را. غدیر می تواند تحریم های را دور بزند و مردم را در راه های مقابله با تحریم ها یاریگر باشد. غدیر می تواند پیامی را به جهان مخابره کند که مردم را از اسارت در زنجیره خطرناک سرمایه داری نجات داده و به سمت فلاح و پیشرفت هدایت نماید.

سیستم حکومتی منبعث از غدیر امامت و ولایت ائمه هدی (ع) بود و سیستم حکومتی ولایت فقیه محصول زحمات طاقت فرسای امام راحل (ره) پس از قرن ها مبارزه شیعه محسوب می شود. غدیر امروزه اعلام می کند که حفظ سیستم ولایت فقیه کاری است فاطمی و باید در راه آن فداکاری نمود. راه حل رفع بحران ها از مسیر سازش با آمریکا نمی گذرد و باید این راه حل را در درون جامعه خودمان پیدا کنیم و نقطه اتکاء ما خدای متعال باشد و ملجاء و محور توکل ما باید خالق جهان هستی باشد و به او باید اطمینان و اعتماد داشته باشیم. . پیامبر اعظم (ص) در غدیرخم نوع مدیریت صحیح اسلامی آن هم از نوع علوی را به نمایش گذاشت و مولفه های آن را به حاکمان اسلامی آموخت.غدیر یک مکتب است، اندیشمندان و بزرگان بسیاری چون علامه امینی سعی کردند که مضامین و مفاهیم غدیر را برای مردم تبیین کنند اما هیچ کدام نتوانستند به ماهو غدیرخم بپردازند چرا که غدیر کلاس فشرده تاریخ است که در کلمات نمی گنجد. اسلام بدون غدیرخم اسلام نیست و بدون تمسک به آن نمی توان آیات الهی را تفسیر کرد، احکام الهی نیز بدون دقت در مشی و منش نقش آفرینان اصلی غدیرخم اجرایی و عملیاتی نمی شود.

پیام غدیر پیامی است که خداوند، پیامبر اعظم را مأمور اعلام آن فرمود و رسول خدا(ص) آن را با متن استوار و پرفروغ و در شرایطى فراموش نشدنى به دهها هزار از افراد امت ابلاغ کرد.مبلغان نسبت به این خطبه و پیام زندگى ساز، وظیفه اى سنگین برعهده دارند، فهم دقیق و جامع خطبه غدیر، نشر و گسترش خطبه غدیر، حفظ و نگهدارى متن خطبه غدیر در قالبهاى گوناگون، شرح و تبیین و تشریح محتواى پیام غدیر، ترجمه و نشر پیام غدیر براى فرزندان اسلام و قرآن به زبانهاى گوناگون، خلاصه و عرضه پیام غدیر براى نسل جوان و مستندسازى پیام غدیر براى اهل پژوهش و تحقیق از جمله رسالت های مبلغان در قبال پیام غدیر است.

در شرایط کنونى که دشمن نه تنها پیروان حضرت علی(ع) و شیعیان او را هدف گرفته، بلکه به شخص بزرگوار رسول ا... (ص) نیز اهانت مى کند، بهترین شیوه مقابله با آن، ابلاغ پیام غدیر بصورت های نختلف از جمله: سینمایى، اینترنتى، نرم افزارى، آموزشى و نمایشگاهى است.براى شناخت بهتر غدیر باید انواع انحراف از غدیر و پیامدهاى آن را مورد کندوکاو قرار دهیم، آنچه بشریت را از زندگى درعصر جاهلیت نجات مى‌دهد، امامت الهى است و شناخت غدیر، راهکار نجات بشر از جاهلیت مدرن قرن بیست و یکم می باشد.

تنها راه ترویج و گسترش فرهنگ غدیر و آموزه های دین در جامعه عمل به دستورات اسلام به ویژه از سوی مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران است راست گویی، بی توجهی به دنیا، صداقت در گفتار و رفتار، نظارت جدی و بدون مسامحه و ملاحظه، عمل به وعده و وعیدهای معقول و تصویب قوانین جامع دفاع از جمله وظایف کارگزاران نظام و نمایندگان مردم در مجلس برای تبلیغ عملی فرهنگ مقدس غدیر است.تعیین تکلیف امت اسلام بعد از پیامبر(ص) از مهم‌ترین ویژگی‌های غدیر است که باید قدردان ولایت و امامت باشیم.

تاریخ خود بهترین گواه برای تبیین نقش ولایت در پیروزی مسلمانان است که در هر کجا مسلمانان از جایگاه ولایت و امامت غافل شدند، شکست خوردند. هم‌ترین بحث اشاعه فرهنگ دین تبیین واقعه غدیر است،  اگر ولایت‌پذیری در جامعه نهادینه شود کشور از آسیب دشمنان به دور می‌ماند و می‌توانیم با عبور از تمام مشکلات به هدف اصلی که توسعه همه جانبه ولایت پذیری و ولایت امام عصر(عج ) است، برسیم. حرکت برای اجرایی کردن اصول شیعه کشور را در برابر نفوذ و تهاجم استکبار همچون دژ مستحکمی غیرقابل نفوذ می کند. جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند روشنگری در خصوص ولایت است، بزرگداشت عید غدیر خم، تکریم همه ارزش‌های الهی و انسانی است. برای شناسایی استعدادهای مختلف در نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جهان اسلام، نیازمند تلاشی همه جانبه هستیم که نقش رسانه‌ها در این میان قابل توجه است . شناسایی تأثیرات زوایای مختلف واقعه غدیر بر جامعه اسلامی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد  .

غدیر، امتیاز خاص امیرالمؤمنین علیه السلام

امیرالمؤمنین علیه السلام در مجلسی امتیازات خاص خود را بیان کرده چنین فرمودند: «به خدا قسم، خداوند تبارک و تعالی نُه چیز به من عطا فرموده که جز پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به احدی قبل از من نداده است» و از جمله فرمودند:خداوند با ولایت من دین این امت را کامل و نعمت ها را بر آنان تمام کرد، و به اسلامشان خشنود شد؛ آن گاه که در یوم الولایة (روز غدیر) به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: یا محمد، به مردم خبر ده که امروز دینشان را کامل کردم و نعمتم را بر آنان تمام نمودم و اسلام را بعنوان دینشان پذیرفتم.مردی خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کرد: یا امیرالمؤمنین، بالاترین منقبت خود را از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بفرمایید. حضرت فرمود: منصوب کردن آن حضرت مرا در غدیر خم، که به امر خدای تبارک و تعالی ولایت را از جانب او برایم مقدر فرمود ...

همچنین ایشان فرمودند: من امیرالمؤمنین ام؛ من لسان صادقین ام؛ من وزیر مصطفایم. ... من آن نعمت خدای تعالی هستم که به خلقش عنایت فرموده است. منم آن که خداوند تعالی در حق او فرموده: «اَلْیَومَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ اَتمَمْتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسْلامَ دینا». پس هر کس مرا دوست بدارد مسلمان و مؤمن و دینش کامل است ... من «نبأ عظیم»ای هستم که خداوند در روز غدیر خم دین را با او کامل کرد. منم آن که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم درباره اش فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهْ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ».

منشور علوی علیه السلام در عید غدیر
امیرمومنان علیه السلام در قسمت آخر خطبه فرمود: رحمت خدا بر شما ای مسلمانان. بعد از برگشت از این اجتماع بزرگ، امروز(غدیر) را عید بگیرید و با انجام این امور آن را بزرگ بشمارید:
* نعمت را بر افراد خانواده و خویشاوندانتان گسترش دهید و نیکی و بخشش پیشه کنید.
* خدا را در برابر نعمت‌هایی که به شما ارزانی داشته، شکرگزار باشید.
* کنار یکدیگر جمع شوید تا خداوند اجتماع شما را فراگیر کند.
* نعمت‌های الهی را به یکدیگر تهنیت گویید همان طور که خداوند (در این روز) با اعطای اجر و ثوابی بیش از دیگر اعیاد به شما تبریک می‌گوید.
* با خوش‌رویی و شادمانی یکدیگر را در آغوش بگیرید.
* در هنگام دیدار یکدیگر، مصافحه کنید و به هم تبریک بگویید.

وظیفه ما

مسئله غدیر در اسلام، مسئله‌ای حیاتی و ثمربخش است، مسئله غدیر و جایگاه امامت در جامعه امروز نیاز به تبیین و تبلیغ بیشتری دارد. مسئله امامت جامعه دینی را در برابر دشمنان نفوذ ناپذیرمی کند،غدیر یک تکلیف الهی و دستور خداوند به حضرت محمد(ص) بود و باید در این ایام، مسئه ولایت به درستی در جامعه و در بین جوانان تبیین شود.  اگر واقعه غدیر و جایگاه امامت در تاریخ اسلام جدی گرفته می شد حادثه کربلا هیچ وقت اتفاق نمی افتاد،  بحث غدیر و جایگاه امامت در جامعه امروزی ما نیاز به تبیین و تبلیغ بیشتری دارد. ولایت مسئله مهم اعتقادی است و باید در جهت تقویت و تبیین ولایت در جامعه از وجود کارشناسان، روحانیان و مبلغان به درستی استفاده شود.

ولایت حضرت علی(ع) هم‌طراز با رسالت انبیاء الهی می باشد این از ظرافت‌هایی است که در مسئله غدیر وجود دارد و در قرآن کریم جز ولایت، هیچ موضوعی بدین صورت مورد تاکید قرار نگرفته است، اگر بتوانیم آن را به درستی معرف کنیم رسالت همه انبیاء را ابلاغ کرده‌ایم حضرت علی (ع) در جهان اسلام مظلوم واقع شده است و باید سعی شود ذکر و یاد آن حضرت در همه مجالس و محافل زنده نگه داشته شود و هر فرد به اندازه توان خود در این مسیر گام بردارد.  خطبه‌های برجسته‌ای که از امیرالمومنین (ع) پیرامون معارف ذکر شده است، نشان از غنای فرهنگ شیعی دارد و ترویج آن خدمت به تمام بشریت است. حقایق زندگی شخصیت و فضایل حضرت علی (ع) باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و با حفظ قداست آن به جامعه منتقل شود.

اصلی ترین نیاز امروز جامعه همچون عصر امام علی(ع) وفاق برمحوریت ولایت و پاسداری از حریم آن و جایگاه ولایت، متصل و برگرفته از اسلام ناب محمدی(ص) و نبوت است و خط ولایت همان خط اسلام ناب محمدی (ص) که سرچشمه آن وحی و نبوت است و غدیر رمز میان خالق و مخلوق بود و ریشه در حرا و بعثت داشت.آن گاه که دستان علی علیه السلام را از فراسوی قرن ها می فشاریم، از نگاه عمیق چشمانش چه می خوانیم؟ آنان که فداکارانه کاروان 1400 ساله غدیر را از گذرگاه های پر خطر تاریخ عبور داده اند، از سپردن میراث جاودانه غدیر به دست ما، چه انتظاری داشتند؟ سخن نسل کنونی ما که خود را تشنه معارف غدیر می داند، چیست؟ فرزندان آینده غدیر که وارثان این گنج عظیم خواهند بود، چه خواسته هایی دارند که باید امروز به دست ما فرجام پذیرد؟ همه یک صدا می گویند: غدیر را تنها نگذارید، حقیقتش را به گوش جهانیان برسانید که رستگاری عالمیان در غدیر است.

تبلیغ «غدیر» باید به خواب‌رفتگان را بیدار کند

 ابلاغ پیام «غدیر» از بزرگ‌ترین وظایف مبلغان دینی است. پیامی که خداوند با آوای «یا اَیُّهَا الرَّسُول بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّک» پیامبر اعظم را مأمور اعلام آن فرمود و رسول خدا آن را به افراد امت ابلاغ کرد.در شرایط کنونی که دشمن نه تنها پیروان علی(ع) و شیعیان او را هدف گرفته، بلکه به شخص رسول ا...(ص) نیز اهانت می‌کند، بهترین شیوه مقابله با آن، ابلاغ پیام غدیر است. امروز امت بزرگ اسلامی بویژه عالمان دین و مبلغان برای نجات بشریت، راهی بهتر از معرفی اندیشه امامت و فرهنگ غدیر ندارند و حوزه‌های علمیه و مبلغان، پیام رسانان فرهنگ غدیر هستند.

 تبلیغ و رساندن پیام غدیر وظیفه همه است، تبلیغ غدیر از دغدغه‌های نظام است، مقام معظم رهبری نیز فرمودند: برادران اهل سنت ما نیز باید مانند ما غدیر را جشن بگیرند.  کشور ما برای تبلیغ آماده تر از حجاز زمان حضرت امیر(ع) است،جامعه ایران، مستعد کارهای ولایی است و لازم است طلاب و مبلغان در این رابطه فعال تر باشند.رسانه‌ها بیش از همه نقش مؤثری در انعکاس این موضوع دارند و برای تبیین موضوع غدیر باید تلاشها در این زمینه دو چندان شود.

بی گمان، بر عهده پدران و مادران است که فرزندان خود را با صاحبان غدیر ، اهل بیت پیامبر از امیرمؤمنان علیه السلام تا امام زمان علیه السلام، آشنا سازند و آن‌ها را با پیشوایشان نزدیک کنند. باید فرزندان ما از پدران و مادران خود، محبت به امام عصرعلیه السلام را ببینند و بیاموزند. باید محبت و پذیرش سرپرستی امیرالمومنین علیه السلام را ببینند و بیاموزند.این هدف غدیر است. و وظیفه ی ما این است که پیام غدیر را، که پیامبرِ صلی الله علیه وآله وسلم  به ما فرمود، به فرزندان خود بیاموزیم.

باید کودکان ما از کودکی تا سنین بالاتر، در مکتب اهل بیت علیهم السلام بزرگ شوند و گوشت و خونشان با آن آمیخته شود. باید پیشوایانشان به آن‌ها شناسانده شوند و محبت امام عصرعلیه السلام در قلب شان ظهور وبروز یابد. این تنها نمونه ای از کارهایی است که در قبال فرزندان مان برای غدیر می توانیم انجام دهیم. از این‌که دغدغه مند تبلیغ غدیر شده ایم، باید خدای را شاکر باشیم و برای خدمت به امیرمؤمنان علیه السلام و امام زمان علیه السلام تلاش کنیم.

منبع: اقبال الاعمال، سید بن طاووس، صص 464-461



ن : لیلا مهریان
ت : یکشنبه 94/7/26
 
دانستنیها
آیا می دانید
وب های مفید
بایگانی وبلاگ
پخش زنده
اوقات شرعی
اخبار روز