سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابزار هدایت به بالای صفحه

« علیٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِیماناً : حضرت علی علیه‌السّلام اوّلین کسی است که ایمان آورد. امیر المومنین علی علیه السلام: نماز دژ محکم خداوند رحمان و وسیله راندن شیطان است»
 
درباره ما
موضوعات
آخرین مطالب
دوستان
آمار وبلاگ
 
احکام و استفتائات
چند رسانه ای
پایگاههای مرتبط
صفحات اختصاصی
 

Smiley faceپیامبر اسلام(ص) در غدیر خم، بر اساس طرحی آسمانی و نقشه‌ای الهی، مهندسی جامع و نگاه عمیق روانشناختی و جامعه‌شناختی، ماجرای ماندگار غدیر را به وجود آورد. در تاریخ اسلام، از آغاز رسالت،‌ پیامبر اکرم(ص) همواره بر ولایت، خلافت و جانشینی پس از خود تأکید داشتند، ‌ولی در روز غدیر به صورت رسمی این مسئله را اعلام و حضرت علی(ع) را جانشین خود قرار دادند. وقوع این اتفاق در پایان عمر مبارک پیامبر(ص)، همراه بودن با حج، خارج بودن از مدینه و مکه، جمع نمودن افراد متفرق، بی امکاناتی در محل اتفاق، ایجاد جایگاه سخنرانی برای پیامبر (ص)، بیان امامت امیرمؤمنان در میان اقوام و گروه‌های مختلف مردم و امر پیامبر(ص) بر نشر آن و دعوت مردم به بیعت با حضرت علی(ع) از نکات روانشناختی و جامعه شناختی غدیر بود که باعث شد، این حادثه با توجه به دسیسه‌ها و دشمنی‌ها، هنوز هم پا بر جا بماند.

 

واقعه غدیر مورد اجماع و اتفاق جمیع مسلمانان شیعه و سنی است و جایگاه ویژه ای در نصوص دینی و ادبیات و اشعار مسلمانان دارد. اگر حدیث غدیر را متواتر ندانیم در این صورت هیچ حدیث متواتری در اسلام وجود نخواهد داشت. همه مذاهب اسلامی در واقعه غدیر اتفاق نظر دارند ولذا اهمیت غدیر از آن روست که می تواند اختلاف بین مذاهب اسلامی را فارغ از هر گونه تعصب و کینه از بین برده و امت اسلامی را یکپارچه نماید.واقعه غدیرخم محدود به زمان خاصی نیست بلکه جریانی عمیق و ادامه دار است.غدیر، معلّم اخلاق بشریت است و مطالع? تاریخ این رخداد عظیم، حاکی از آن است که اگر انسان خود را به فضائل اخلاقی بیاراید، حق را با تمام وجود قبول می‌نماید و حقانیّت اهل‌بیت (ع) را می پذیرد.

این واقعه نه تنها به یک سرزمین اختصاص ندارد، حتی حادثه ای تاریخی نیست تا در کنار دیگر وقایع، نگریسته شود، بلکه یک تفکردینی و حکم الهی است که در زمان و مکانی خاص همانند خورشید طلوع کرد و عالم را روشن نمود، یک نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت حکایت می کند. نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد و کوثری است که فنا ناپذیر است.

غدیر از عجایب روزگار است چرا که به فاصله چند ماه از جریان آن بسیاری از صحابه و مردم آن را انکار کردند.بعد از پیغمبر (ص)  تا به امروز انکار غدیر ادامه دارد و این عمل بزرگترین تلخی در ذائقه تاریخ است که افراد بصیر، آن را لمس و درک می‌کند.کسی که واقعه غدیر را انکار نماید و اعتقادی به آن نداشته باشد، مانند کسی است که خود را در روز روشن در اتاقی تاریک محبوس کرده و وجود خورشید را انکار کند.  غدیر، عید بزرگ الهی است تا شاید در بلندای آن افق حرکت خود را مشاهده کنیم و با لختی تأمل و تعمق در اسرار آن، مفهوم ولایت را درک کنیم و ذهن و اندیشه خود را در معارف زلال آن بشوییم. به امید آنکه احیاگر عید غدیر با ظهورش حکومت ولایی غدیر را احیا کند.


اسلام بر پایه های محکمی استوار است که مهم ترین آن ولایت است ؛به خواست خدا، غدیر انقلاب اسلامی با حضور مردم در عرصه‌های مختلف جاودان و فراموش نشدنی گشت و ولایت فقیه امروز در راس کشور بر سایر فعالیت‌ها ناظر است و کشور را به سرعت پیش می‌برد ترجمان غدیر در شرایط فعلی، ولایت فقیه است که هجمه‌ بی‌سابقه دشمنان به این رکن اساسی انقلاب، بیانگر اهمیت آن است.

ما به عنوان یک واقعه تاریخی به غدیر نگاه نمی‌کنیم، زیرا غدیر عبارتست از تولد دوباره اسلام اصیل و ارزش‌های آن و اگر غدیر را از اسلام بگیریم تمام ارزش‌ها ساقط خواهد شد.دشمنان همواره ایجاد تفرقه و نفاق می‌کنند و می‌خواهند ما را گرفتار جنگ داخلی کنند.پیامبر اکرم(ص) به واسطه غدیر، تکلیف سنگینی را بر دوش همه مسلمین نهاده است. رساندن پیام غدیر تنها یک فضیلت نیست، بلکه فریضه‌ای است که باید به آن عمل شود. زیرا غدیر رمز حیات طیبه انسانیت است .

باید غدیر و جایگاه آن را بیش از پیش به جهان اسلام معرفی کرد، البته این مهم باید بدون تخریب عقاید اهل سنت صورت گیرد، چون تخریب عقاید آنها موجب موضع گیری های منفی و سوء استفاده دشمنان از اختلاف میان شیعه و سنی می شود. باید مسئله غدیر طوری بیان شود که حساسیت گروه‌های دیگر برانگیخته نشود و نباید به بهانه اظهار علاقه به اهل‌بیت (ع) کاری انجام داد که جز ضربه‌زدن به تشیع فایده دیگری نداشته باشد.ما می‌توانیم با ادبیات صحیح تمام آنچه لازم است را بگوییم بدون اینکه احساساتی علیه ما برانگیخته شود.



ن : لیلا مهریان
ت : یکشنبه 94/7/26
 
دانستنیها
آیا می دانید
وب های مفید
بایگانی وبلاگ
پخش زنده
اوقات شرعی
اخبار روز