سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابزار هدایت به بالای صفحه

« علیٌّ اَوَّلُ النّاسِ اِیماناً : حضرت علی علیه‌السّلام اوّلین کسی است که ایمان آورد. امیر المومنین علی علیه السلام: نماز دژ محکم خداوند رحمان و وسیله راندن شیطان است»
 
درباره ما
موضوعات
آخرین مطالب
دوستان
آمار وبلاگ
 
احکام و استفتائات
چند رسانه ای
پایگاههای مرتبط
صفحات اختصاصی
 

Smiley faceچکیده

وحدت و همبستگی میان مسلمانان، از مسائل بسیار مهم و اساسی است که کلام خدا و سنت نبوی، بر آن تأکید فراوان نموده­اند. امام علی(ع) وحدت اسلامی را از نعمتها و موهبتهای الهی می‌داند و معتقد است: تنها عامل وحدت آفرین در جامعه اسلامی، قرآن کریم و نبوت پیامبر اکرم(ص) است. اهتمام آن حضرت به این مسئله مهم و تحقق آن، بسیار است، تا جامعه اسلامی دچار تفرقه و پراکندگی نگردد. نوشتار حاضر پژوهشی توصیفی ـ تحلیلی با هدف شناسایی زوایای گوناگون وحدت اسلامی در اندیشه امام علی(ع) است که به شیوه‌ای نظام‌مند به رشته تحریر درآمده است. در این نوشتار با نشان دادن راهکارهای عملی امام علی(ع)، در تحقق این اصل اسلامی، این نتیجه حاصل می­شود که وحدت و انسجام میان مسلمانان از جمله مضامین دینی و اجتماعی مهم نزد ایشان است که بر آن تأکید ویژه داشته و آن را عامل پیروزی مسلمانان می‌دانسته است.

 

ادامه مطلب...

ن : لیلا مهریان
ت : پنج شنبه 94/8/14

مقدمه

ابعاد زندگی امام علی (ع) چنان گسترده و شگفت انگیز است که طایر اندیشه ای هیچ کسی نمیتواند به قله ای آن پرواز نماید، هیچ سخنوری نمیتواند به وصف آن لب بگشاید؛ زیرا سخن از علی، در حقیقت سخن از قهرمانی است که تمام عرصه ها و صحنه ها دارد . داستان زندگی او در واقع تاریخ پر فراز و نشیب چهار دهه از تاریخ صدر اسلام است. زیرا علی(ع) از بعثت پیامبر(ص) تا فتح مکه، از غدیر خم تا رحلت جانسوز و جان گداز پیامبر(ص) ، در تمام صحنه ها و میدان ها حضور داشت، هیچ حادثه ای مهمی برای مسلمانان رخ نداد، مگر اینکه علی (ع) در آنجا همرایی پیامبر(ص) بود. بنابراین زندگی علی(ع) تصویری از تاریخ پر افتخار اسلام است. تصویر از ارزشهای اسلامی است که در شخصیت آن حضرت به بهترین وجه ممکن تجلی یافته است. وقتی سخن از علی گفته می شود، در واقع سخن از عظمت و ارزشهای اسلامی است. زیرا تمام ارزشهای اسلامی در سیمای علی نقش بسته است. این نوشتارفقط گذر کوتاهی است بر زندگی امام علی(ع).

 

ادامه مطلب...

ن : لیلا مهریان
ت : پنج شنبه 94/8/14
 
دانستنیها
آیا می دانید
وب های مفید
بایگانی وبلاگ
پخش زنده
اوقات شرعی
اخبار روز